Get Smarter

Kom smartere gennem din dagligdag
Hvad er mystery shopping?

Hvad er mystery shopping?

Hej alle sammen! Har I nogensinde hørt om mystery shopping? Nej? Jamen, så skal I læse med her på bloggen i dag, hvor jeg vil tale meget mere om, hvad det er, hvad det kan gøre af gavn for din virksomhed, samt hvem Servicemind er. Læs med og lær meget mere.

Hvad er mystery shopping? Og hvad kan det hjælpe jer med?

Først og fremmest vil jeg introducere dig til Servicemind. Det er en virksomhed, som har mange års erfaring med at fremme servicen i forretninger og firmaer, som har meget kundekontakt. De arbejder meget med en fænomen, som kaldes mystery shopping. Det er en i forvejen instrueret person/kunde, som sendes ind i en butik, og her skal denne person så lægge mærke til nogle bestemte ting. Grunden til, at man sender en instrueret person ind i en butik, istedet for bare at spørge tilfældige kunder er, at den instruerede person får et meget bedre indblik. De lægger mærke til tingene, fordi det er den reelle årsag til, at de går ind i butikken. En almindelig kunde lægger ikke nødvendigvis mærke til disse ting, fordi de måske kigger mere efter at finde det, som de skal købe i butikken. Mystery shopperen kan for eksempel kigge efter, om der er pænt og rent, om musikken er for høj eller slet ikke tændt, om man bliver budt velkommen osv.

Hvad kan du få ud af det?

En mystery shopper kan også blive instrueret i at ringe til en kundeservice eller e-maile et firma med nogle bestemte spørgsmål til dem. Her bliver der målt om virksomheden svarer hurtigt, hvordan svaret er (er det detaljeret, føler kunden sig overhovedet hjulpet osv.), samt hvordan medarbejderne taler til kunden. I får et rigtig stort udbytte i jeres virksomhed, når I arbejder med servicemind. Du kan læse meget mere inde på deres hjemmeside, men jeg vil gerne lige liste hvilke ting, de blandt andet kan hjælpe med:

· Konkrete tal på salgs- og serviceperformance
· Benchmarking med egne enheder eller konkurrenter
· Optimering af salget – fx basket size, basket quantity og konvertering/hitrate.
· Øget fokus på kundeoplevelsen – fx velkomst, behovsafdækning, inspiration og lukning
· Udgangspunkt for løbende dialog om interne styrker og svagheder
· Øget internt fokus på udbytte af træning og uddannelse samt ledelse i butikken

Disse er bare nogle af de områder, hvor I kan få hjælp. Det hele ender ud i, at I får bedre tal på bundlinjen og glade kunder.

Læs mere på bloggen her.